De vierde zondag van de veertigdagentijd, 10 maart

De veertigdagentijd is de periode van boete, bekering en gebed voor Pasen, lopend van Aswoensdag tot aan de avondmis van Witte Donderdag. Deze tijd is een periode die voorafgaat aan en voor- bereidt op het Hoogfeest van Pasen. Het is een tijd van bekering, waarin mensen die katholiek willen worden zich voorbereiden op het doopsel, en gelovigen aan hun eigen doopsel worden herinnerd. Jezus Christus roept op tot bekering: Hij vraagt de mens om zich vrij te maken van alle zonden, preoccupaties en beslommeringen die de weg tot het Rijk Gods versperren. Komende zondag 10 maart is de vierde zondag van de veertigdagentijd en rondom de vijf zondagen in deze veertigdagentijd plaatsen we een bericht / een gedachte de vrijdag ervoor in de digitale nieuwsbrief en hetzelfde de maandag erna op onze website. Deze keer de uitleg over die vierde zondag met ook de naam halfvasten.

Laetare is een andere naam voor de vierde zondag van de veertigdagentijd van de Romeinse ritus van de Katholieke Kerk. Deze zondag markeert het midden van de veertigdaagse periode voor Pasen. Vandaar dat de dag ook halfvasten wordt genoemd.

Wat ziet / hoort u er van in de viering op 10 maart?

Al vanaf de negende eeuw klinkt in de misliturgie van deze zondag de vreugde van de verrijzenis door. Het Latijnse woord laetareis een gebiedende wijs enkelvoud en betekent: ‘wees blij’. Het is het eerste woord van de introïtus die bij eucharistieviering van de vierde zondag van de veertigdagentijd hoort. Een introïtus is het gezang dat de intrede van de priester in de kerk begeleidt. De tekst van de introïtus komt uit het boek Jesaja en betreft een profetie over de redding van Jeruzalem: ‘Weest blij, inwoners van Jeruzalem. Komt tezamen, u allen die haar liefhebben. Verheugt u met blijdschap, u die in triestheid verkeerde, opdat u zult jubelen en u zich tot uw vertroosting zult verzadigen aan haar borsten’.

Op zondag laetare mogen de celebranten van de liturgie roze paramenten dragen. De symbolische betekenis van roze is: het glorende licht van de verrijzenis schijnt reeds door het boetepaars heen. Deze symboliek geldt ook voor de derde zondag van de advent (zondag gaudete). Het sobere paars van de verwachting wordt al vermengd met het licht van Kerstmis.

(Bron: Website KRO / NCRV)