Wat is dat ook alweer (deel 4)?

In deze vierde aflevering beschrijven we net als vorige week niet een gewoon voorwerp uit onze kerk, sacristie of pastorie maar een waar historisch pronkstuk. Deze keer is het namelijk het beeld van Maria met Kind dat in de Mariamaanden, op Moederdag en bij huwelijken ‘in de bloemetjes wordt gezet’. Ook dit beeld heeft haar eerste ‘meters gemaakt’ in het vroegere zaalkerkje in de Groote Steeg. Maar dik kerkgebouw deed haar deuren voor het eerst open in 1846 en op dit beeld staat ‘1884’ geschilderd. Wat is het verhaal achter dit jaartal? Met de beschrijving ‘Kerkcollectie digitaal’ van het Museum Catharijneconvent uit 2020 wordt het bekende uit ons kerkgebouw nu nog veel bekender. Belangrijk, want dit bijna anderhalve twee eeuw oude beeld van Maria met Kind maakt immers ook deel uit van de kerncollectie van ons kerkgebouw.      

Dit beeld met console van Maria met Kind staat, net als de drie andere beelden die we vast en zeker ook nog gaan beschrijven, bij één van de vier hoeken van het priesterkoor. In dit geval is het dan ook het tweede beeld van links. Het is een origineel gepolychromeerd houten Mariabeeld. Zij is gekroond en draagt het Kind op haar linkerarm. In haar rechterhand heeft ze een scepter. Het van een kruisnimbus voorziene Kind houdt in de linkerhand een kleine wereldbol met kruisje. Het jaartal ‘1884’ staat aan de rechterzijde van het voetstuk (zie foto). Het beeld is geplaatst op een gebeeldhouwde zandstenen console met loofwerk net als de drie andere beelden voorin de kerk bij het priesterkoor.

Landelijk vermaarde beeldhouwer maakte ook dit beeld

Dit beeld is gemaakt in ’s-Hertogenbosch door de beeldhouwer Eugène H. de Fernelmont (1845-1916). Hij was verbonden met de familie van architect P.J.H. Cuypers (1827-1921). Aanvankelijk werkte hij als leerjongen en later als beeldhouwer in Cuypers’ Roermondse werkplaatsen. Hij had later een eigen atelier voor kerkelijke beeldhouw- en schilderkunst in Den Bosch. De Fernelmont was gespecialiseerd in kruiswegstaties en hij leverde zijn werk aan kerken in heel Nederland. Dus we mogen best trots zijn op ons Mariabeeld.
Voor dit beeld van Maria met Kind heeft hij gebruikgemaakt van hout, verf, goudverf, koper en zandsteen. Als je in de kerkbanken zit bij een viering dan is het op afstand altijd moeilijk inschatten hoe groot zo’n beeld nu eigenlijk is. Door de onderzoekers is echt alles nagemeten en vastgelegd en hier volgen de maten: 157 cm hoog; 40 cm breed en 30 cm diep. Voor de sokkel zijn deze maten nagemeten: 30 cm hoog; 42 cm breed en 31 cm diep. Het beeld werd in redelijke staat bevonden omdat het ietwat door houtworm is aangetast.

Waarom staat er ‘1884’ op het voetstuk?

Het beeld was 15 augustus 1884, Maria-Tenhemelopneming, geschonken. Dat was in de vele jaren dat pastoor B.C. van Straelen hier de pastoor was van de parochie met de vroegere zaalkerk in de Groote Steeg (1874 – 1901). En waarom in dat jaar op die bekende katholieke feestdag? Toen was het precies dat pastoor Van Straelen zijn 25-jarig priesterjubileum vierde. En dat werd groots gevierd. Na de hoogmis werd het jubileumgeschenk aan hem aangeboden. Dat geschenk was niet niks. Het waren namelijk de beelden van de heilige Maria en Joseph. Deze staan nu ook nog in onze huidige kerk. In zijn preken liet hij ook duidelijk veel blijken van zijn dankbaarheid en de hartelijkheid van de parochianen. Door dat zeer gulle jubileumgeschenk van de parochianen kijken we nu, bijna anderhalve eeuw later, nog steeds vol trots naar dit prachtige beeld… een beeld met nu een duidelijk verhaal!